Spring til indhold
build.aau.dk

Nyhed

Nyt roadmap viser flere veje til mindre klimabelastning i byggeriet

Lagt online: 07.03.2023

Et bredt udsnit af repræsentanter fra byggebranchen giver nu deres omfattende bud på, hvordan klimakravene til byggeriet kan forbedres og udvikles, i årene der kommer. Det sker i regi af Strateginetværket for Bæredygtigt Byggeri, og håbet er, at resultatet kommer til at danne grundlag for kommende beslutninger om klimakravenes næste faser.

Nyhed

Nyt roadmap viser flere veje til mindre klimabelastning i byggeriet

Lagt online: 07.03.2023

Et bredt udsnit af repræsentanter fra byggebranchen giver nu deres omfattende bud på, hvordan klimakravene til byggeriet kan forbedres og udvikles, i årene der kommer. Det sker i regi af Strateginetværket for Bæredygtigt Byggeri, og håbet er, at resultatet kommer til at danne grundlag for kommende beslutninger om klimakravenes næste faser.

Notat om roadmappen kan hentes her.

1. januar 2023 blev byggebranchen for første gang mødt af nye CO2-krav og grænseværdier i Bygningsreglementet. For at opfylde de nye krav skal der udføres LCA (Livscyklusvurderinger). Kravene knytter sig i første omgang til de faser, som branchen har en tilstrækkelig kritisk masse af data på, og det har dermed ikke været muligt at medtage alle byggeriets livscyklusfaser og processer i beregningsmodellen. Det medfører en risiko for, at den forventede effekt ved indførelse af krav til beregning af grænseværdier bliver reduceret.

Med en stærkt engageret byggebranche går det heldigvis stærkt i disse år med at samle erfaringer om byggeriets klimabelastning, beregningsmetoder og data. Den nye viden gør det muligt løbende at justere på kravene, så sikkerheden for opnåelse af reel reduktion af byggeriets klimabelastning forbedres.

Metoden til vurdering af byggeriets klimabelastning er endnu i sin vorden og stadigvæk mangelfuld. Vi har i Strateginetværket for Bæredygtigt Byggeri analyseret udfordringerne og er fremkommet med en prioriteret liste over tiltag, der bør implementeres hurtigst muligt, så der sikres reelle reduktioner i byggeriets klimabelastning i fremtiden.

Per Kvols Heiselberg, professor ved BUILD ved Aalborg Universitet og tovholder på arbejdet med det nye roadmap

Stort potentiale for nye reduktioner

Udgangspunktet for netværkets arbejde har været at kortlægge, hvilke usikkerheder og risikofaktorer den nuværende beregningsmetode, bygningsmodel og implementeringstilgang giver anledning til. Roadmappen indeholder forslag til videreudvikling og forbedring af beregningsmetode og vurdering af bygningers klimabelastning i perioden 2025 – 2030, herunder hvilke forbedringer, der kunne indføres i henholdsvis 2025, 2027 og 2029.

De presserende behov som tiltagene skal afhjælpe omfatter:

  1. Sikre bedre udnyttelse af potentialet for reduktion af klimabelastning for forskellige bygningstypologier
  2. Sikre bedre overensstemmelse mellem beregnet og reel klimabelastning fra byggeriet (dvs. reducere emissionsgab)
  3. Sikre at projekteret klimabelastning er korrekt vurderet og er realiseret i praktisk udførelse
  4. Sikre de rette incitamenter ved anvendelse af genbrugsmaterialer i byggeriet og korrekt vurdering af deres klimabelastning.
  5. Sikre de rette incitamenter ved renovering af den eksisterende bygningsmasse og korrekt vurdering af klimabelastningen.
  6. Sikre fælles tolkning af regler og metoder.

FAKTA

  • Strateginetværket for Bæredygtigt Byggeri er et frivilligt, fagligt forum for organisationer, virksomheder og videns- og forskningsinstitutioner med tilknytning til byggeri og anlæg. Netværket er etableret som et uafhængigt supplement til regeringens koordineringsudvalg (KUV) vedr. strategi for bæredygtigt byggeri, der blev vedtaget med bred politisk opbakning i 2020.
  • Formålet med strateginetværket er, at branchen herigennem tager ejerskab til implementeringen af regeringens nationale strategi for bæredygtigt byggeri. Netværket forbeholder sig retten til at udfordre strategien, hvor netværket finder, at der er behov for yderligere initiativer til at fremme bæredygtigt byggeri.
  • Roadmappen er udarbejdet af medlemmer af netværkets temagruppe for Data, LCA og dokumentation - med opstart i efteråret 2022. Der har været en meget bred deltagelse fra byggebranchen i arbejdet. Arbejdet har været opdelt i tre arbejdsgrupper med hver sin tovholder, der har påtaget sig at planlægge arbejdet og opsamle resultaterne af de mange diskussioner. Arbejdsgrupperne har fokuseret på henholdsvis Beregningsmetode og bygningsmodel (Tovholder - MOE), Implementering (Tovholder - Arkitema/COWI) og Renovering (Tovholder – Rådet for Bæredygtigt Byggeri).