Spring til indhold

Artikel

Bøger: On Sight and Insight - John M. Hull

Lagt online: 12.08.2024

Anden bog i sommerlæsningen om synstab oplevet indefra.

Artikel

Bøger: On Sight and Insight - John M. Hull

Lagt online: 12.08.2024

Anden bog i sommerlæsningen om synstab oplevet indefra.

Efter en barndom og ungt voksenliv med nedsat syn bliver John M. Hull i 1981, som 48 år gammel, registreret som blind. Bogen 'Touching the Rock' er baseret på hans dagbogsnotater optaget på lydoptager fra årene 1983-85. Senere dagbogsnotater fra 1991 er tilføjet i bogen 'On Sight and Insight' (1997) og i 2016 kunne man se filmatiseringen i 'Notes on Blindness'.

Foto fra filmen 'Notes on Blindness'

Bogen er baseret på dagbogs-optagelser fra et tidspunkt hvor John's syn er mere eller mindre tabt. Hans refleksioner over synstabet berør hans professionelle virke som teolog og underviser, men først og fremmest beskriver han oplevelser og erkendelsesprocesser i forhold til hans rolle og væren i den nære familie og hverdagslivet. Gennem frustration, angst, isolation og senere accept og håb har han ønsket at give et billede af fænomenet synstab – beskrevet indefra. Dagbogsnotaterne har været del af hans proces med at forstå, acceptere og integrere synstabet.

Modsat Andrew Leland som i sin bog The Country of the Blind beskriver de tidlige synsudfordringer, repræsenterer Hull’s erfaringer med tabet af synssansen og det visuelles rolle i erindringen og i hans drømme. Informationstabet uden det visuelle i sansningen påvirker mobilitet og førlighed forbundet med mange frustrationer. Men i processen omkring synstabet anes også en ny kreativ tilgang til nye indre ressourcer. Re-orienteringen omfatter også en justering af bevidstheden, med en ny tidsopfattelse og nye erkendelser af kroppen og dens placering og bevægelse i rummet. Vi følger hvordan han udforsker han det taktile, hvad berøringen fortæller om tingenes form, vægt, tekstur, struktur og temperatur af materialet, detaljerne og helheden. Af en lille figur, en perlekæde, eller et tekstil.

Med synstabet udvikler han også en større sensitivitet for lyde og det akustiske, der får stor betydning for hvordan han erfarer og sanser rum. Uden synet træder rummet først frem enten gennem berøring eller gennem lydmiljøet. Berøringen er begrænset til hvad han kan nå, eller hvad der kan nå ham, og den lille verden bliver også på den måde meget flygtig.

Foto fra filmen 'Notes on Blindness'.

Både vinden og regnen bliver en indgang til at opleve ting der er længere væk og dermed skabe et større rum, men om vinden stilner af eller regnet ophør så ophører også hans sansning af rummet. Han udfolder disse elementers egenskaber der kan hjælpe ham med at aflæse position og placering, men der også kan ændre tempo, intensitet, pitch, rytme, volumen og vibrationer – som han ikke var opmærksom på mens han stadigt havde sit syn. Han beskriver også en form for ekkolokation, hvordan han kan fornemme objekter på huden eller snarere ved en form for atmosfærisk tryk. Gennem regnen, det atmosfæriske og bevidstheden om disse sansninger bliver han også opmærksom på kroppen der sanser. Hvor den seendes tid i det moderne går hurtigere og hurtigere, og omfanget bliver større og større, fastholder den blinde en krops-tid, den tid det tager og det rum der er faktisk tilgængeligt – bid for bid.

De sidste dagbogsnotater handler om en kunstudstilling af en gruppe blinde og seende kunstnere. I samtalerne omkring udstillingen diskuteres blinde og seendes forskellige tilgange til kunsten, hvor den seende typisk begynder med helheden og derefter kan se detaljerne og den blinde altid vil gå på opdagelse fra en detalje, en specifik position og vinkel og derfra danne et indre billede af helheden. Med den indbyggede konsekvens at den blinde måske ikke formår at fange helheden og den seende forbliver på et for abstrakt og generaliseret niveau – interessant nok er det nær umuligt at lave om på rækkefølgen af tilgangen for begges vedkommende.

Foto fra filmen 'Notes on Blindness'.

En filmatisering af bogen blev vist i danske biografer tilbage i 2016, med Hull's egne optagelser som del af lydsporet. Anmeldelsen af filmen tyder på at formidlingen og fortolkningen af Johns beskrivelser, har skabt en helt særlig filmoplevelse med en impressionistisk og stærk sanselig æstetik. En kreativitet der er opstået på tværs af syn og ikke-syn. Det er desværre ikke lykkes mig at finde filmen hos danske filmtjenester.

Bøgerne er desværre ikke tilgængelige på de danske biblioteker, men Touching the Rock kan købes på originalsprog hos Saxo og On Sights and Insights kan købes Amazon.

Foto: Turid Borgestrand Øien